Čtvrtek, 8. Leden 2015

Marketing pod palmami, aneb kubánské osvěžení

Autor: 

Když jsem se před lety poprvé ocitla na Kubě, zůstala jsem ohromeně stát a s údivem zírala na to, jakou formu má marketing v komunistické zemi. Přímo přede mnou, ve stínu palmy - možná proto, aby barvy déle vydržely, se na mě z billboardu usmívá tvář nejznámějšího revolucionáře Che Guevary, na popředí pak nejsilnější kubánský marketingový slogan VIVA LA REVOLUTION! Žasnu nad formátem a digitálním tiskem. Považovala jsem to za nutnost režimu, připomenout cestovatelům hned u letiště, že tradice a hrdinové se tu ctí, ale přepočítala jsem se.

Kubu jsem projela celých 1600 km na východ a zase zpět do Havany a úspěšnost největší marketingové agentury se mi připomínala na každém kroku. Pokud byste náhodou během 30 km zapomněli, při vjezdu do každého dalšího města vám bude opět připomenuto. Pověsti o tom, že se na ostrově zastavil čas, jsou pravdivé. Všudy přítomné billboardy vypráví příběh hrdinství bez ohledu na počet skutečně zaujatých diváků, úpěnlivě připomíná a připomíná zašlou slávu a národní hrdost. A právě ona národní hrdost je něco, co Kubáncům opravdu nechybí.

"Co jsem si z nejúspěšnější marketingové kampaně na Kubě zapamatovala?"

Najděte pro svoji úspěšnou kampaň něco, s čím se vaši klienti mohou ztotožnit. V čem se budou cítit dobře a uvěří vám.  A potom, připomínejte se! Čím častěji, tím lépe a pocit iluze se pomalu změní ve všudy přítomnou skutečnost.

Když jsem si zvykla na politický marketing, dostala se mi do hlavy další zajímavá myšlenka. Jak prodávat produkty, na které nikdo nikoho neupozorní? Co mám na mysli? Na Kubě existují dvě měny, za první koupíte věci denní potřeby, za druhou (něco jako komunistické Bony) pak vše, co nepotřebujete. A co nejvíc frčí? Coca Cola, Fanta, zmrzliny Magnum, Marlboro, mexické pivo, tyčinky Snickers. Jsou drahé, na jejich příjmy až nedostupné, neexistuje jediná reklama, která by je prodávala, a přece je to pro obchodníky nejlepší kšeft.

"O čem to vypovídá?"

Zapomeňte na cenu! Budujte značku, která nebude potřebovat žádnou tištěnou a TV reklamu. Budujte značku, za kterou budou stát emoce. Točte videa o značce a emocích, které u zákazníků vzbudí chuť vyzkoušet nové zážitky a emoce. Vytvořte své značce příběh a udělejte z ní dostupné uspokojení jejich potřeb. Nebudete muset prodávat cenou, nedělají to ani na chudé Kubě, proč byste to měli dělat v Čechách?

Marketing na Kubě existuje, i když jej nevidíte. Je všudypřítomný. Kubánci jsou velmi komunikativní a také zvědaví. Dalo by se říct, co neví, nepoví. Jejich společnost jsem přirovnala k offline sociální síti. Pokud něco pozitivního na jedné straně vesnice vypustíte, do večera o tom vědí všichni. Dokonalý marketingový nástroj, nemyslíte? Sen každého zkušeného marketéra.

"Vzkaz klientům?"

Nepodceňujte sociální sítě a starou osvědčenou šuškandu, jen za nimi přestaňte hledat složitosti. Díky tomu, že jsou součástí sofistikovaného systému, máme tendence je natlačit do striktních redakčních plánů, dát jim formát a firemní kulturu. A potom? Nějak nám to nefunguje, že? Jestli chcete dělat sociální sítě dobře, zapomeňte na to, že to jsou marketingové nástroje a zcela je odstřihněte od hlavní marketingové kampaně. Svěřte je nejobyčejnějšímu a nejmladšímu členovi vašeho týmu. Šiřte informace, které si lidé budou chtít sdělovat, funguje to mezi lidmi na vesnici? Bude to fungovat i na síti.

"A co jsem se na Kubě naučila já?"

Že jsme se přestali zajímat o zákazníka a poslouchat toho, komu chceme prodat. Máme tolik školení, chytrých knížek, marketingových pouček a postupů, že se nám za nimi ztrácí hlas zákazníka, pro kterého jsme produkt připravili.

Při svém pobytu v zemi, kde nevládnou masmédia a internetové servery, jsem se víc podívala na skutečné lidi a přemýšlela, čím je můžu zaujmout, když nemám k dispozici nic z toho, co znám. Odpověď je více než prostá. Sledovat, poslouchat a vnímat. Když pochopíte, že vaši zákazníci nejsou kolegové ve firmě a půjdete poslouchat ty skutečné, které chcete oslovit, budete mít vyhráno. 

Štítky: