Pondělí, 19. Říjen 2015

Strategie jako základní kámen (1. díl z cyklu o marcom strategii)

Autor: 

Měl jsem tu možnost letos pobýt 3 dny ve stanu. To, jaký to byl zážitek, vám budu možná vyprávět jindy, ale co mě u stavění stanu napadlo, vám řeknu hned. Stavba mi zabrala slabou hodinku a předem stačilo z vybraného kusu země jenom sebrat větvičky a kamínky. Žádné velké plány, žádné velké přípravy, žádné základy. A přesto to byla stavba, ve které jsme po 3 dny bydleli. Kam tím mířím? Proč tolik stavaři bazírují na tom, že než postaví dům, musí mít hotové základy?

 
Pokud řešíte svůj business nebo projekt v intencích stanu na pár dní, strategii určitě nepotřebujete. Nepotřebujete komfort, nepotřebujete se připravit na zimu, nepotřebujete řešit uskladnění věcí a další řadu automatických samozřejmostí, na které jsme si zvykli. Naopak. Mělo by to být levné a rychlé. Detaily řešit nepotřebujete, jde o to jenom se vyspat. Pokud ale hodláte postavit něco, v čem by případně měly bydlet ještě vaše děti, co by neměl odnést první silnější vítr, kam by se měla vejít lednice s mrazákem, sedačka, kuchyňská linka, dětský pokoj s palandami apod., pak to asi bez základů nepůjde. A nikdo se tomu nediví. Nepřekvapí nás to. Proč tedy tvorba marketingově-komunikační strategie je tak často opomíjená, proč se projekt nebo podnikání nestaví na solidních základech relevantních informací, plánu, rozpočtu, lidských zdrojů nebo precizně stanovených cílů? Proč se projekty či podnikání často řeší na základě pocitů, čtení z křišťálové koule nebo podle již uskutečněných kroků konkurence?
 

Aby cesta k vašemu cíli vedla přímo a bez váhání

Pokud nevíte, odkud se berou vaši zákazníci, kteří zákazníci vám přinesou nejvíce zisku, kde byste jich našli nejvíc, kolik vás budou stát, co jim brání v tom, aby si koupili vašeho zboží víc, nebo jak dosáhnout toho, aby klíčoví zákazníci neodcházeli ke konkurenci, pak je pro vás zásadní vybudovat si 100% funkční a neotřesitelnou strategii. Ta by vás měla provázet všemi úskalími vašich následných marketingových realizací, ochrání vás před váhavým přešlapováním na místě a místo toho vás rychle a jistě dostane do cíle.
 
Tolik lapidární podobnost mezi základy a strategii. Teď už jenom v krátkosti předešlu, co se od marcom strategie může očekávat a jak se na tvorbu nejlépe připravit.
 
Jak už jsem nastínil výše, dobrá strategie je jako kuchařka. Řekne vám:
  • co budete vařit nebo-li na čem si na konci vaší snahy pochutnáte; pakliže je kuchařka dobrá, rovnou vidíte i ten chutný obrázek;
  • jaké ingredience si máte připravit, z čeho to budete vařit a to velmi přesně;
  • jaké nástroje k tomu budete potřebovat;
  • provede vás přípravou jídla krok za krokem, takže nehádáte, nebloudíte, jenom jistě postupujete ke kýženému cíli;
  • a dopředu oznámí, jak dlouho celá příprava bude trvat.
 
To je v kostce to, co od strategie čekat, jaký výstup získáte. Bez nějakých dalších příměrů už jenom doplním, co byste měli mít před tím, než začnete pracovat na marcom strategii:
  • představu, co chcete řešit; alespoň v kostce byste měli vědět, co chcete řešit, zda jenom určitý celek nebo kompletní komunikaci celé značky/firmy;
  • všechny kompetentní lidi připravené “na startu”; všechny, kteří nějakým zásadním způsobem zasahují do komunikace nebo vývoje dané značky/firmy;
  • čas na celý proces přípravy strategie; nejde to uspěchat, nejde to urychlit, na přemýšlení je potřeba klid a čas;
  • chuť strategii tvořit nebo-li chuť ke změně; z jiného úhlu pohledu by se to taky dalo nazvat uvědoměním si potřeby změny;
Pokud všechno toto máte k dispozici, jste na nejlepší cestě za úspěšnou marketingově-komunikační strategii. Tohle jsou naše zkušenosti a tímto způsobem pracujeme na dílčích komunikačních projektech nebo i na komplexních strategiích, které uvažují na několik let dopředu.
 
Více informací o nás - o tvůrcích dobrých marcom strategií - najdete na naší landing-page strategymakers.seventy7.cz. Nyní můžete pokračovat na další díl seriálu o dobrých marcom strategích: Kde marcom strategie začíná? (2. díl z cyklu o marcom strategii).
 

Štítky: