Pátek, 9. Prosinec 2016

Základní prvky v grafickém designu

Autor: 

V grafickém designu se dá použít plno fíglů a prvků abychom oko posunuli tam kam potřebujeme. Nemluvím zde o líbivosti, protože vše je samozřejmě dané pocity jedince a každý může mít svůj vlastní názor, ale spíš o praktické a dané stránce grafického designu.

 

Linka

Linka je nejzákladnějším elementem v grafickém designu. Pomáhá nám při rozdělování stránky na důležitou a méně důležitou část a tím pomáhá nutit oko aby se soustředilo na specifické místo.

 

 

 


 

Barevnost

Barevnost je nejzáludnější detail celého designu. Změníte-li barevnost, změníte celý charakter někdy i pointu vizuálu. Barva dokresluje atmosféru a náladu celého kusu neboli může být i nápomocná k vypráví příběhu o značce. Dokonce někdy stačí kousek barvy z logotypu a hned vám naběhne k tomu spojená firma (například coca-cola, nebo mc donald…).

 

 

 

 


 

Tvar

Definuje hranice víc jak linka nebo barva. Často je používán na zdůraznění části stránky nebo obsahu. Dobrý příklad jsou slevy, akce nebo u webdesignu napříkad tlačítka - button.

 

 


Balanc / Dominance

Zkuste porovnat dva elementy v designu. Buď budou mít stejnou hodnotu a nebo jeden bude dominantnější nad druhým. Samozřejmě, že více dominantní element bude přitahovat oko více než druhý. Bude vizuálně silnější a proto zajímavější.

 

 

 


Vzdušnost

Nejčastější otázkou u návrhu - moc prázdný nebo moc plný až přeplácaný? Někdy právě prázdný vzdušný design může být silnější, pokud chci aby oko hned na první pohled vidělo zprávu než aby hledalo v přehršle grafických prvků.

 

 

 


Typografie

Typografie je sám o sobě těžký a rozsáhlý obor. Jeden odstavec by byl pro něj ostudný. Proto jen ve zkratce a v základu napíšu pár vět. Druh písma, stejně jako barevnost, tvar a vzdušnost, řekne čtenáři, jestli se pohybuje na internetu, luxusním prádle nebo obalu od potravin. Slova jsou důžitá ale i tak stejně důležitá je styl napsaného slova. Patkové písmo má jiný naboj než písmo bezpatkové. Stejně tak řez písma nám navodí určitou náladu a důležitost sdělené zprávy.

 

 

 


Velikost

Hraní s velikostí objektů, tvarů, typografie a dalších elementů, je naše denodenní práce. Umíte si představit jak nudný by byl plakát nebo webové stránky pokud by tam byly všechny objekty stejně veliké? Díky tomuto hraní můžeme zase ošálit zrak a donutit ho upoutat pozornost na místo, které my chceme. Vyváženost je ale samozřejmostí!